Translate

sunnuntai 17. maaliskuuta 2024

Mitä tapahtui Stockmannille?


Kolumnin aika! 😊 Nyt pureudutaan miettimään hetkeksi Helsingin keskustan ikonista maamerkkiä, Stockmannin tavarataloa. Ensin faktat tiskiin.... 

Stockmann sai alkunsa vuonna 1858 kun Adolf Törngren päätti avata Helsinkiin Nuutajärven lasitehtaan tuotteita myyvän liikkeen. Se perustettiin Pohjoiselle Esplanadinkadulle. Myymälänhoitajaksi nimitettiin kauppias G.F.Stockmann. Stockmann muutti myös useisiin muihin tiloihin ydinkeskustassa, ennen nykyistä sijaintia. 


Stockmann on arkkitehti Sigurd Frosteruksen suunnittelema. Inspiraatiota koko tavaratalon tunnelmaan ja ulkoasuun oli haettu Pariisista 😀. Stocka avattiin vuonna 1916 nelikerroksisena, 8 kerroksen korkeuteen tavaratalo laajennettiin vuonna 1930 ja nykyiseen 12 kerroksen korkeuteen vuonna 2010. Stockmann on pinta-alaltaan Pohjoismaiden suurin tavaratalo.
 
Talvisota alkoi vuonna 1939, jolloin Stokcmannkin sai osansa pommituksista, vuonna 1944 katto oli rikki, sekä vesivahinko pilasi tuotteita ja tavaratalon tiloja pommituksen jäljiltä. Viimeisin remontti ja uudistus toteutettiin vuonna 2005. Tässä tiivistelmä Stockmannin monista vaiheista.

Olen toki itsekin asioinut Stockmannilla aiemmin säännöllisesti. Muistan Stockmannin jo lapsuudestani kun kävimme Helsingin reissulla katsomassa karppi kaloja Helsingin tavaratalon 4.kerroksen vesi altaassa. Siellä oli paljon erilaista tavaraa mitä vain saattaa tarvita, ulkomailta saakka ja asiakkaat olivat hienosti pukeutuneita varakkaita mummoja, joka puolella kaikui ruotsin kieli. Ilmapiiri oli hienostunut ja hyvä palvelu oli isossa roolissa. Alunperin muuten kuulemma elitismiä vältettiin ja Stockmannia markkinoitiin nimenomaan koko kansan ostopaikkana josta saa kaiken tarvitsemansa 😯😳. Jossain vaiheessa imago muuttui....


Teini-ikäisenä Stockmannilla oli kiva käydä tuoksuttelemassa hajuvesiä ja selailemassa ulkomaisia muotilehtiä kuten Elle ja Vogue. Ihailin silloin mm. Cindy Crawfordia ja Linda Evangelistaa. Ja nuo lehdet ovat niin visuaalisesti kauniita, kuvat olivat taiteellisia ja ovat toki edelleen. Joskus ostin lehden jos välissä oli hajuvesi näyte 😊. Ilmapiiri oli kansainvälinen. Stocka oli paikka johon ei ollut varaa mutta mietin että jos minusta tulee aikuisena rikas niin käyn kyllä siellä ( ei tullut ) 😂 



Hulluilla Päivillä tuli joskus käytyä varsinkin kun lapseni oli pieni ja etsin edullisia haalareita ja kenkiä hänelle, mutta olin kirjaimellisesti tulla hulluksi siinä ruuhkassa kun naiset repivät rättejä suoraan toistensa käsistä. Suurin ongelma oli että jos tuote maksoi normaalisti vaikka 350€ ja oli -50% alennuksessa se silti oli minulle kallis. Ei mikään löytö. Aloin myös inhota ajatusta turhasta tuhlaamisesta ja materialismista ja lisäsin kirppiksillä ja Kierrätyskeskuksessa käymistä yhä enemmän kun ikää tuli eikä "tarvinnut esittää" mitään muille. Nykyäänhän ostan miltei kaikki vaatteeni Uff -tasarahapäiviltä, vain alusvaatteet ja sukat uutena. 


Nykyään en käy enää lainkaan Stockmannilla. Asun kaukana tavaratalosta, myös Tapiolan tavaratalosta ja jos saan saman tavaran Tokmannilta 1 eurolla, en näe mitään syytä miksi menisin Stockmannille ja maksaisin samasta tavarasta 3€. Moni muukin ajattelee varmasti samalla tavalla kuin minä, lisäksi iso osa vakio asiakkaista, noista suomenruotsalaisista mummoista on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen eikä enää tuo rahaa kuten ennen. Nuorten keskuudessa Stockmann ei ole saanut tänä päivänä enää samaa asemaa, eikä opiskelijoilla ole varaa käydä siellä, lisäksi kierrätys ja kirppikset ovat muodissa nuortenkin keskuudessa. 

Stockmann onkin ollut jo pitkään taloudellisissa vaikeuksissa ja tulos laahaa. Vuonna 2015 suljettiin Oulun tavaratalo sekä kolme Moskovassa Venäjällä sijainnutta Stockmannia. Myös Lindex myymälöitä on suljettu. Vuonna 2020 syksyn ajaksi Stockmannin taiteelliseksi johtajaksi valittiin toimittaja ja vaikuttaja Maria Veitola. Mm.verkkokauppaa uudistettiin. Viime vuonna 2023 Stockmannille tuli toimitusjohtajaksi Susanne Ehnbåge. Hän tuli tähän tehtävään Lindex muotiketjun johdosta. Viimeisin idea onkin vaihtaa Stockmannin nimi Lindexiksi... joka kuulostaa kyllä ihan oudolta koska itselleni siitä tulee mieleen ainakin vain naisten vaatteet vaikka Stockmannilla on vaikka mitä muutakin. Nyt maaliskuussa 2024 Stockmannin liikevaihto on +3% plussan puolella, eli aivan heikosti nousujohteinen. Sitä ennen kuukausia miinuksella. Mitä Stockmannin pitäisi sitten tehdä noustaakseen kunnolla uuteen kukoistukseen? 

Minun ideani:

- Panostaa ihan kunnolla luxukseen, logoon ja etiketteihin vihreisiin kirjaimiin kultaiset reunat tuomaan 
  arvokkuutta jo ulkoasun kautta ja sama ilme myös verkkokaupaan sekä ostoskasseihin. Eli jos hinta ei ole
  se millä kilpaillaan niin sitten pitää vetää se luxus ihan kunnolla maaliin

- Henkilökunnan asu kuin lentoemännillä ja stuerteilla, yhtenäinen, asiallinen ja hienostunut jakkupuku tyyli

- Hissien luo hissipojat jotka tervehtivät asiakkaita, auttavat esimerkiksi ostosten kantamisessa ja vanhusten
  hissiin menossa. 

- Klassinen jazz tai muu miellyttävä hyvin hiljaa soiva kaunis musiikki koko tavarataloon

- Kunnon etu ja hyöty siitä jos olet kanta-asiakas, esimerkiksi vuodessa tietyllä summalla ostavat palkitaan
  lahjakortilla Haikon kartanoon tmv... tunne kuulumisesta ns. eliittiin

- Perustuotteet halvemmiksi, jolloin kynnys tulla ostoksille on kuitenkin pienempi ja ei ole enää väliä
  meneekö Tokmannille vai Stockmannille. Hyviä tarjouksia, jotain erikoista myös jota ei muualta saa! Joku
  uusi tuotesarja jota ei saa mistään muualta saa nousee vaikka Tik Tokissa hurjaan suosioon toisi nuoria
  ostoksille!

- Asiakkaan muistaminen esimerkiksi jouluna, jos saa vaikka pienen alennuksen postissa, ostaa varmasti
  kauppareissulle tullessaan muutakin - heräteostokset, lisämyyntiä!

- Tapahtumia.. voi olla vaikka joku kiinnostava luento, tietoa jostain.. "open stage" joka vetää porukkaa

Ehkä osa näistä keinoista on jo käytössä, en tiedä kun en ole kanta-asiakas itse, enkä tosiaan ole käynyt edes Stockmannilla aikoihin. Jotain siis tarvitsisi tehdä... sijainti ja pohjahan on hyvä, kaikki on "valmiina", huono imago ( Stockmann ei ole in, mielletään vanhanaikaiseksi )?  ja hintataso vaikuttaa olevan se ongelma. Turisteillekin se on varmasti paikka jossa he vierailevat matkallaan, joten sen tulisi poiketa normaalista marketista ja olla hieno paikka josta he puhuvat positiiviseen sävyyn myös kotimaassaan.

Mitä mieltä sinä olet, mitä Stockmannin pitäisi tehdä? Käytkö itse Stockmannilla vai et? Miksi? Onko sinulla Stockmanniin liittyviä muistoja tai tarinoita? Olisi kiva lukea niistä kommenteissa 😊



6 kommenttia:

  1. Oulun Stockmann oli itselleni hyvin tuttu paikka, sen toisen kerroksen sohvilla ja milloin missäkin istumiseen soveltuvalla tasanteella tuli hengattua teininä. Turkisrouvia ei juuri näkynyt pohjoisessa, mutta aina meikki- ja vaateosastoa kiertäessä oli sellainen olo ettei kuulu sinne. Harvoin mitään tuli ostettuakaan, sillä edullisemmat kynsilakat ja topit haettiin mieluummin Seppälästä.

    Olen samaa mieltä, että Stockmann tarvitsee pienen kasvojenkohotuksen pärjätäkseen nykymarkkinoilla. Minunkin silmissäni Stockmann oli jo 20v sitten aikaansa jäljessä, ja viimeisetkin "luksuksen" rippeet ovat karisseet nyt kun itsellä olisi varaa siellä käydä näyttäytymässä. Olisi ihanaa saada oikeasti hyvää ja asiantuntevaa palvelua eikä "tuosta kävelet hissien ohi niin sieltä löytyy" -meininkiä.

    Tiktok-villityksillä voi olla merkittävä vaikutus myyntiin ja jos haluaa pysyä kelkassa mukana, trendejä kannattaa seurata ja takoa kun rauta on kuumaa.

    VastaaPoista
  2. Hei! Kiitos pitkästä ja mielenkiintoisesta kommentistasi 😊. Suurelle osalle meistä Stockmann on ainakin jollain tapaa tuttu, näitä tarinoita on mukava lukea!

    VastaaPoista
  3. Harvemmin olen käynyt, vaikka helsinkiläinen olenkin. Ehkä tulee käytyä tyyliin kerran pari vuodessa, joten en ole ainakaan omalla ostokäyttäytymiselläni tukemassa Stockan olemassaoloa.
    Hullujapäiviä vältän erityisesti. Ymmärtääkseni niihin hankitaan aika paljon ihan sitä varten tuotettujakin tuotteita, jotka eivät ehkä aina niin laadukkaita ole mitä Stokkan brändi antaisi ymmärtää.
    Karppeja olen käynyt itsekin silittelemässä joskus :) Mukava muisto.
    Tavaratalo Helsingin keskustassa on ikoninen ja historiaa täynnä. Siinä mielessä toivoisin että keinot liiketoiminnan menestymiseen löydetään. Kiitos historiakatsauksesta, oli uutta tietoa mukana varhaisista vaiheista. Taas oppi uutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi 😊. Toivon myös että Stockmann selviää eteenpäin tästä taantumasta. Täytyypä käydä vaikka katsomassa kaloja ja ostaa edes jotain pientä kivaa Stockmannilta seuraavalla Helsingin reissulla!

      Poista
  4. Säteilevä loisto viestissäsi! Oivaltava, hyvin artikuloitu ja ilo lukea. Kiitos arvokkaan näkökulmasi jakamisesta.

    VastaaPoista

Kiitos vierailusta blogissani :) Tähän voit jättää esimerkiksi juttu toiveita tai muita terveisiä...